Emocije, moral i lojalnost u IT biznisu

Kao neko ko živi od i za IT jako malo sadržaja mogu da pronađem na domaćoj sceni na neku IT temu. Onda, kada neko napiše ili napravi sadržaj koji je malo škakljivije prirode, dobijemo jako komentarisan tekst prepun emocija. Činjenica je da IT biznis trenutno u velikom zaletu na našim prostorima i da postoji stotine raznih priča, iskustava, mišljenja, razmišljanja i stavova, ali, o tome se jako malo priča, pogotovo javno.

Voleo bih da to promenimo i da iznesemo svoja mišljenja i stavove, bili oni dobri ili loši, još bolje ako su loši ili je neki „prljav veš“. Ja lično više volim da pričam o tome ‘šta nije dobro’ nego kako je sve bajno. Isto tako više volim kada mi neko skrene pažnju na nešto što ne radim dobro, nego da me tetoši i potapša po ramenu po principu ‘dobar si ti dečko’. Tako ja najbolje učim a verujem da i svi mi možemo mnogo više da učimo na nečijim greškama i lošim primerima i praksama nego da živimo i gledamo na život kroz roze naočare.
Isto tako možemo bolje da uvidimo šta su to dobre prakse, šta je to dobar/loš poslodavac/zaposleni ili šta su to dobri/loši uslovi rada.

Jedna takva tema je pokrenuta poslednjom epizodom na IT Serbia podcast-u; Zbog čega rastu plate inženjera u IT sektoru?

Povod da objavim ovaj tekst nije toliko sama epizoda koliko komentari iste. Pročitajte ostatak a ja sam izvukao jedan koji na mene ostavio najveći utisak ali i koji je lepo sumirao bitne stvari koje se nekako uvek ostave po strani da o njima diskutujemo ‘neki drugi put’.

O emocijama u IT biznisu

Moram da priznam da prepoznajem mlađeg sebe u komentarima cenjenih mlađih kolega. Pre desetak godina sam takođe smatrao da emocijama nije mesto u poslu. Prodajem vreme za novac koji će mi omogućiti da kvalitetno živim svoj “pravi” život. Taj nivo niske empatije prema poslovnim saradnicima se kroz softver koji sam proizvodio prenosio i na njegove kranje korisnike. Da li mislite da se to ne oseća? Da li su najprodavaniji tehnološki proizvodi današnjice plod rada neempatičnih ljudskih mašina, ili su delo pasionirane grupe ljudi zaljubljenih u svoj posao? Emocije nose energiju, nadahnuće i snagu. Emocije čine život i rad lepšim. Želim da budem deo tima koji zrači pozitivnom energijom.

O moralu u IT biznisu

Teško je govoriti o moralu u Srbiji nakon svega šta joj se desilo u poslednjih dvadeset godina. Volim da razmišljam kako makar među ljudima koji se bave informacionim tehnologijama moral nije pao toliko nisko. Ipak su u pitanju intelektualci. U realnosti se, međutim, često razočaram. Novac ima tu ponekad neugodnu osobinu da, ukoliko ga pojedinac ima više nego dovoljno, služi kao pojačivač osobina te osobe. Dobri postaju bolji, nemoralni postaju nemoralniji. Već smo konstatovali da IT inženjeri najčešće ne oskudevaju u novcu, pa stoga nije retkost da među IT stručnjacima viđamo najrazličitije vrste nemorala i arogancije.
Moram da kažem da bi bilo licemerno od bilo koga da postavlja i propisuje norme moralnog ponašanja u IT struci u bilo kom smislu, tako da ni meni, a verujem ni kolegi Milošu nije ni na kraj pameti da radimo tako nešto. Ipak, kad god nam se ukaže prilika, pozivamo kolege preduzetnike i kolege inženjere koji rade za njih da budu profesionalni i moralni, za nijansu više od onoga što sami smatraju za prihvatljivu meru.

O komunikaciji i poslovnim vezama u IT biznisu

Poslovna, prijateljska, rodbinska ili ljubavna. Veza je veza, i ukoliko u toj vezi ne postoji kvalitetna komunikacija neminovno je da će doći do konflikta. Loša komunikacija je najčešći uzrok frustracija i razlaza u jednom poslovnom odnosu i obe strane; poslodavac i zaposleni, moraju da daju sve od sebe da iskomuniciraju sve svoje probleme i očekivanja onom drugom.
Raskid takve veze, i sam čin inicijacije raskida, verujem da boli obe strane podjednako. Dobijanje otkaza boli više kao simbol odbacivanja iz grupe nego kao pretnja predstojeće finansijske nestabilnosti. Verujte da kada odlazi član tima, tim oseća slično, a pogotovo lider tima bio on vlasnik firme ili ne.

O lojalnosti u IT biznisu

Ljudi koji rade 10 i više godina u privatnoj firmi su srž te kompanije. Njihov poslodavac im je najčešće toliko zahvalan, i čuo sam za slučajeve da im kao znak zahvalnosti poslodavac kupi auto ili čak stan. Ta vrsta lojalnosti se ne kupuje novcem.

O preduzetništvu u IT biznisu

Preduzetništvo je avantura. Konstantno postoji borba sa rokovima, nerazumnim zahtevima klijenata, nesprovođenjem procedura, usvajanjem novih tehnologija… you name it! Da li je bolji saputnik empatična, moralna i komunikativna osoba, ili surovi plaćenik procenite sami.

Advertisements

5 thoughts on “Emocije, moral i lojalnost u IT biznisu”

    1. Zato bih voleo da to nekako promenimo, i da kada nekome kazes „to nije bilo dobro“, da se ne uvredi nego da shvati kao pozitivnu kritiku i to kasnije ispravi.

      1. Mislim da to nije problem samo kod nas. Ima jedna dobra knjiga od Dejla Karnegija, gde kaze „ako hoces da te ljudi vole, samo ih hvali, nemoj da ih kritikujes“. Nazalost nisam siguran da postoji nacin da se to globalno ispravi 😦

        1. Постоји и теорија према којој критиком преузимамо од другога његову лошу енергију/карму/штагод; нешто као да га прочишћавамо својим ангажовањем. Дискутабилно је на много нивоа то „хваљење без покрића“. Критика је здрава. Само треба имати и обзира приде. 🙂

  1. Баш добар текст. Највише ми се допада разматрање енергије унутар пословних процеса као и то што си се дотакао „безосећајног“ себе од пре 10 година. То ми је тако познато. Покушавам да спроведем у дело нешто што називам social business model-ом и овакав начин размишљања ми се чини као једино могуће решење.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s