Zašto studirati IT?

Studiraj i ti IT

Prvi računar dobio sam u sedmom razredu osnovne škole. Kako u to vreme nije bilo široke upotrebe (bar u mom kraju) nisam imao koga da pitam šta i kako radi, internet je tek bio u začetku, tako da sve probleme na koje sam nailazio morao samostalno da rešavam. Bio je pravi podvig kada sam naučio da kopiram fajlove sa jednog mesta na drugo. Nakon nekih godinu dana bio sam „onaj“ mali što zna oko računara. Tada je krenula dial-up internet konekcija. Iako su se stranice učitavale i po nekoliko minuta, bilo je to nešto novo, neki novi svet koji sam rado istraživao. I to istraživanje i pokušaji surfovanja su zapravo odredili moj profesionalni put. Nisam želeo da ostanem na nivou kopiranja i rezanja diskova, ili „popravljanja“ komšijskog računara pa sam zagrebao malo ispod površine.
 


Pre svega želeo sam da naučim kako se prave te stranice koje sam čekao da se učitaju po nekoliko minuta, kako sve to funkcioniše. Zbog toga logičan korak je bilo upisivanje tehničke škole, smer elektrotehničar računara. U srednjoj školi zapravo i nisam imao toliko dodirnih tačaka sa webom, kreiranjem sadržaja, pravljenjem internet prezentacija, bilo je više teorije o tome, mnogo manje prakse. Kako se srednja bližila kraju postavljalo se pitanje: Koji fakultet upisati? Ono što sam sigurno znao je da će biti iz oblasti informacionih tehnologija (IT). Nisam bio neki matematičar pa je ETF u startu otpao, tako da je odluka vrlo brzo pala na FON. I nisam pogrešio ni malo.


FON mi je dao jako dobru osnovu, stekao sam širu sliku kako funkcioniše IT sfera u Srbiji, ostvario odlične kontakte, a to je ono što je najbitnije na fakultetu, ako samo „protrčite“ studirajući ništa niste postigli. Ako ste već upisali neki fakultet onda se potrudite da ostavite trag. Budite proaktivni, tražite, istražujte i uvek se trudite da naučite nešto novo, čekanje da nešto padne s’neba nema poentu.


Ja sam pobornik ideje da trebamo raditi ono što volimo i osećamo, time sam se vodio kada sam upisivao fakultet. Ali, nekada je čovek na klackalici, ili nije dovoljno siguran u ono šta želi ili čime bi želeo da se bavi pa je potrebno malo motivacije. Ovim tekstom želim da motivišem srednjoškolce i maturante, koji još uvek nisu sigurni kojim putem bi krenuli nakon srednje.


Nekada ITjem ljudi su se bavili iz entuzijazma, bilo im je interesantno da surfuju netom, otkrivaju nove stvari. Međutim, danas kako se internet uvukao u svaku poru našeg društva postalo je i te kako isplativo biti stručnjak u toj oblasti. Svedoci smo da je i država prepoznala značaj informacionih tehnologija. Došli smo do toga da je izvoz softvera veći od izvoza malina. Iako postoje pomaci na tom planu sve češće čujem kako se ljudi žale, nema posla, propala je Srbija, stopa nezaposlenosti sve veća, ali ne vidim da neko radi nešto po tom pitanju. I ne, nije država ta koja treba da obezbedi poslove narodu, mladi ljudi su ti koji svojim znanjem mogu kako sebi tako i drugima obezbediti radna mesta. Informacione tehnologije to omogućuju, iako živimo u Srbiji. Danas je lakše nego ikada pre naučiti i postati ekspert u bilo kojoj oblasti, a pogotovo u oblasti ITja.


Zašto studirati baš IT? 


Pre svega u današnje vreme jako je profitabilno, IT je jedno od najbrže rastućih zanimanja i potražnja je sve veća. Drugo, što bi rekli, to je „gospodski“ posao, kancelarija, računar, fotelja, ništa zahtevno. Čak ne morate imati ni radno vreme, možete raditi od kuće i sami kreirati radni dan, koliko i za koga raditi.


Ako govorimo o ciframa, plate IT stručnjaka su i po nekoliko puta veće od proseka ali i pored toga imamo situaciju da su IT zanimanja deficitirana.


Još jedna od prednosti ITja, pogotovo ako ste programer je ta što zapravo ne morate raditi u nekoj firmi da bi imali dobru platu. Mobilnost koju je internet doneo sa sobom omogućuje da od kuće radite i zarađujete. Postoji gomila online resursa gde vi kao „slobodni umetnik“ možete raditi iz svoje fotelje. Neki od sajtova preko kojih možete raditi od kuće: FreelancerCodeCanyonThemeForest, GreenDesign


Pored dobre plate još jedna dobra stvar koja prati IT kompanije je radna atmosfera, uslovi, radno okruženje. Ja se dosta krećem u tim krugovima pa sam imao prilike da upoznam neke od najvećih IT kompanija u Srbiji, i ono što je zajedničko za sve njih su fenomenalni radni uslovi. Ispod možete videti deo jedne od takvih firmi u Beogradu.


jtt

Neke od tih firmi su multinacionalne a nastale su i posluju i sada iz Srbije, većina njih je počela kao mali startap a kasnije izrasla u nešto mnogo veće. Themes KingdomManageWPNordeusActive CollabDfanyVivvo, GreenDesign su samo neki primeri domaćih IT kompanija koje su sada i globalno poznate.


Ja sam trenutno jako dobro upoznat kakvo je stanje PHP programera u Srbiji pa mogu nešto više o tome da kažem. Plate su oko 500e za početnike, dok iskusniji PHP programeri imaju preko 1000e, a ne retko i mnogo više. Uploviti u svet PHP programiranja relativno je lako, postoji gomila online resursa, gde besplatno možete naučiti sve o PHP programskom jeziku. Ako ste razmišljali da krenete programerskim vodama PHP je odličan početak.


Međutim iako govorimo o ogromnim ciframa za Srbiju i državni prosek, ove plate su realne, ali nedostaje kvalitetan kadar. Tu vidim ogromnu šansu i potencijal koji mladi ljudi imaju, pogotovo oni koji tek sada upisuju fakultet. Ako se i dalje premišljate šta i kojim putem poći nakon srednje, ohrabrujem vas da zaplovite u IT vode, isplivaćete jako brzo, a rezultati su vidljivi i za vreme samih studija.


Ogromna većina IT stručnjaka nađe zaposlenje za vreme samih studija, kasnije samo nadograđuje svoje znanje.


Ne oklevaj, Studiraj i ti IT!


9 thoughts on “Zašto studirati IT?”

  1. Lepo je što navodiš mlade, neodlučne i zalutale na pravi put. Mislim da je jedino na šta nisi računao, a i ja to previđam kada u ličnom kontaktu savetujem mlađe da studiraju IT, da je malo onih koji imaju odgovarajući „mindset“ za posao programera.

    Inače, uslovi su neretko i bolji od navedenog: startna plata se kreće oko 60.000-70.000 (nakon prvih godinu dana kod mene u firmi se lako probije 110.000, a u većini se probije 90.000) radi se u odličnim prostorijama, a mnoge firme u svojim prostorijama imaju teretane, zabavne sadržaje…što je prava retkost u drugim poslovima.

    Dosta je to motivacije za nekog ko makar malo naginje ka ovoj struci 😉

    1. Da bi imali „mindset“ za određeni posao moraju prvo da se suoče sa njim i vide iz prve ruke o čemu se radi i kakvi su poslovi, da bi videli da li im to odgovara, zato smatram da kada bar malo zagrebu IT skapiraće da moraju tome da se posvete ako žele rezultate.

      Slažem se za plate, mogu da budu onoliko velike koliko želiš i umeš da radiš a sve je na pojedincu, ne korporaciji ili državi ili nekom trećem.

      Hvala na komentaru 🙂

  2. Pozdrav!

    da li smatraš da čovek može biti uspešan programer i bez fakulteta? Ja sam već „prestareo“ za faks ali sam počeo da učim programiranje i web design i odlično mi ide, i sudeći po motivacionim tekstovima i iskustvima koje srećem iz dana u dan izgleda da bi moglo biti mesta pod suncem i za mene….. I još jedno pitanje: pod uslovom da dobijem posao kao programer u Srbiji ali samo sa sredjom školom, koliko bi mi plata bila manja u odnosu na čoveka koji radi isti posao kao ja a ima faks?

    Hvala ti unapred na odgovoru…

    1. Pozdrav, svakako da može, fakultet je samo početna osnova koju možeš predanim radom dobiti i bez diplome.

      Plata ne zavisi od diplome u normalnim firmama, vrednuje se tvoj rad i to koliko znaš i kako radiš, svako ko ti kaže drugačije greši i nema pojma.

      Ako ti radiš bolje isti posao od nekog sa diplomom svakako ćeš imati veću platu.

  3. Stiče se utisak da ste kroz tekst više pokazali materijalnu pogodnost bavljenja ovim poslom. Interesuje me da li postoji neka intristička vrednost koju ste razvili obrazujući se u ovoj struci, i koliko Vam FON kao fakultet omogućava razvoj kritičkog mišljenja? Srdačan pozdrav 🙂

    1. Pozdrav,

      zapravo samo sam se i na tu stranu fokusirao (nažalost). Razlog? Jednostavno, takva su vremena da se mladi ljudi uglavnom opredeljuju za poslove koji mogu da prehrane porodicu. Time sam želeo da krenu u celu IT priču, a kada to urade onda će spoznati daleko više od same materijalne satisfakcije.

      Ja se ITjem pre svega bavim zato što me to ispunjava u svakom smislu a tu ni najmanje ne mislim na finansije. Ogromne mogućnosti napredovanja, učenja novih stvari svakog dana, mogućnost da se tehnologijom nešto promeni je ono što meni pruža zadovoljstvo da se ovim bavim sa osmehom.

      Nije potreban FON da bi ja ili bilo ko razvio kritičko mišljenje. FON mi je dao mogućnost da sagledam daleko širu sliku preduzetništva i kako sve to funkcioniše nego što bi bilo koji drugi fakultet to mogao.

      Nadam se da sam odgovorio na Vaše pitanje.
      Hvala na komentaru.

    2. Jesus fuck Katie.This was brutal to read. Brutal because it’s never been anything like obvious to me (and daresay anyone else) just what you’ve been feeling, thinking, experiencing.I have no pithy words of wisdom. No pleasant aphorism to clear the skies and open the heavens to rain down pleasant thoughts and happy days. But I’m here, I guess, and for what it’s worth, i’m listening too.

  4. Imam jedno pitanje.
    Ja imam veliku strast za računarima, i upisao sam elektrotehničara računara, prva sam godina. Ja sam iz Čačka, i ovde ima FTN (Fakultet tehničkih nauka) i smer ‘Informacione tehnologije’.
    Pa me zanima, možda je malo glupo pitanje, da li mogu sa ovim obrazovnim profilom da upišem FTN? Hvala.

Ostavite odgovor

