Da li treba studirati?

imagesDa zaključim odmah, svakako, ko god ima uslova, bez razmišljanja treba i mora da studira! Ali pitanje je kako? Dobar deo studenata koje ja poznajem spadaju u grupu 1, kako je Vuk definisao 1) Imam visok prosek, položio sam sve ispite i mnogo sam jak. Svi jedva čekaju da me zaposle.

Možda se nekada i cenilo ako imate visok prosek, date sve u roku i ništa živo drugo nemate pojma da radite. Ali danas, u ova teška vremena ceni se koliko znate, kako to umete da primenite, da li ste spremni na izazove. Ako ste na fakulet došli samo zbog ocena ili da udovoljite roditeljima,  ispišite se odmah! Ništa u životu ne treba da radite zato što vam je neko rekao ili naredio, već ono što volite i osećate u sebi. Ja volim da kažem “prati svoje srce”, a i jeste tako (koliko god se neko ne slagao sa mnom). Šta god da radite u životu, ako to radite srcem rezultati će biti vidljivi pre ili kasnije. Pored toga što ćete možda imati i materijalnu satisfakciju, više će vam značiti što radite posao koji volite. Neće vam biti mrsko da ustajete ponedeljkom, zato što radite i živite od onoga što volite.

Ali, da bi sve to bilo moguće, obrazovanje je jedan od načina da nam to pruži. Ne kažem da je jedini, ima iks primera, gde su ljudi bez fakulteta, više škole, ili čak srednje ostvarili sebe, lepo žive i rade ono što vole. Međutim, takvih primera je malo i ne trebaju da nam budu uzori. Potrebno je da sami sebi omogućimo tako nešto. Niko neće ništa da nam da, moramo da tražimo, da se borimo, pa tek onda da očekujemo rezultate. Fakultet je taj koji će nam pružiti osnovu, pokazati nam kako se šta radi, gde mogu da se traže odgovori, ali nikako nije dovoljno samo ono što ćemo tamo naučiti. Zapravo je jako malo, jer se sve uglavnom svodi na teoretisanje, prakse ima jako malo ili je nema uopšte.

To “čekanje” znanja u poslednje vreme se nekako baš odomaćilo, pre svega na FONu. Svi kukaju kako nas ne uče programiranju, ili ne dovoljno, te ne valja ovo, te ne valja ono. A niko od tih što stalno kukaju nije uzeo da sedne i krene nešto sam da radi. Postoje mnogi online resursi gde nije potrebno fakultetsko znanje da bi se nešto naučilo. Neki od primera.

Sada će neko reći pa eto ja ću da prođem sve te portale, turorijale, kurseve, nije mi potreban fakulet. Donekle to i jeste tačno, ali samo ako hoćete da radite u nekoj firmi od devet do pet. Za nešto više od toga, potrebno je pre svega iskustvo, malo teorije i mnogo rada. Fakultet je upravo mesto gde sve to možete da dobijete, ako znate kako da iskoristite. Na FONu su jako popularne studentske organizacije. I one su jako dobar primer kako se preko potrebno iskustvo može steći. Radom, angažovanjem, volontiranjem na projektima u studentskim organizacijama, dobićete približnu sliku kako jedna firma funkcioniše. Tamo ćete imati priliku i da pogrešite, a da te greške ne koštaju puno, kasnije svaka greška može skupo da vas košta. Videćete kako se treba ponašati u komunikaciji sa ljudima ispod ili iznad vas.

Naravno biće tu i nekih ne toliko lepih stvari, na primer, svakako ćete osetiti kako je to kada neko pokušava da vas saplete, kada vam neko zabije nož u leđa, da vas sabotira ili da vam preotme „poziciju“. Videćete kako se ljudi okrenu za 180 stepeni kada osete da imaju „moć“ bilo da su je stekli ili im je ukazana prilika da je imaju.  I to je zapravo jako dobro, jer toga u životu ima mnogo, mnogo više, i daleko više će da vas boli, ali bićete spremni jer ste preležali male boginje.

Ja ne spadam u grupu koji „čekaju“ znanje. A nisam ni od onih koji daju sve u roku, zapravo sam trebao odavno da diplomiram, biće uskoro.. nadam se 🙂

Nakon prve godine krenuo sam u priču studentskih organizacija. Kako sam na ISITu logičan korak je bio članstvo FONISa. Nakon par godina i dalje sam tamo… samo sada kao alumni. Krajem prošle godine je istekao moj „mandat“ u Upravnom odboru na poziciji HRa, a iskustvo koje sam tamo stekao, saradnja sa drugim organizacijama, učestvovanje na projektima, sve dobro i loše što sam tamo prošao je neprocenjivo, ceo blog post bi mogao o tome šta sam sve ja time dobio. Pored svega što sam radio u FONISu, sarađivao sam i radio na drugim projektima, tako sada po drugi put učestvujem u organizaciji jednog od najvećih Evropskih sportsko-studentskih turnira, EuroBelgrade.

Kako se fakultet bliži kraju nekako je bilo logično da krenem u neku drugu, veću priču, priču koja je van okvira fakulteta. I to se desilo. Nakon buđenja PHP zajednice, nas 10ak je osnovalo Udruženje PHP Srbija. Mene su izabrali za predsednika upravo zbog prethodnog iskustva u organizovanju i stvari koje sam radio, pre nego zbog toga koliko (ne)znam PHP tehologiju.

Da smo uradili pravu stvar i da nas prepoznaju ljudi u zajednici govori podatak da ćemo za vikend 13og i 14og biti u Boru, na konferenciji Web Dan gde ću ja držati predavanje: PHP programiranje u Srbiji – kako i zašto? Ovom prilikom se zahvaljujem Milošu i ostalim organizatorima konferencije na pozivu.

Nakon toga u pripremi je i prvi PHP Srbija Meetup gde će se PHP programeri i entuzijasti  okupiti  da uz pivo dogovore koji su dalji koraci u formiranju jake PHP zajednice.

Sve ovo, i mnogo toga što je tek u pripremi, ne bi bilo moguće da sam ja samo gledao ocene, davao sve u roku, i sve četiri u vis kada se završe predavanja. Kontakti, poznanstva, prijatelji, koje sam stekao radom i angažovanjem van fakuletata su doprineli da ja sve ovo mogu da radim i ovim da se bavim.

Da se ne stekne pogrešna slika, nisam ja taj na koga se treba ugledati kada su u pitanju ocene, i završavanje fakulteta, ja sam to mnogo otegao, ali napravite balans, završavajte, imajte prosečne ocene, ali se kidajte sa strane i grabite novo znanje.

Iskoristite sve što vam se nudi tokom studiranja, ali nikako nemojte da očekujete da neko vuče vas za rukav i priča vam – e sad radi to i to. Vi ste ti koji odlučujete kojim putem ćete da krenete i čime ćete se baviti u životu.

Budite gladni znanja!

3 thoughts on “Da li treba studirati?”

  1. Kolega, potpuno ste u pravu. Faks kao faks (program na fakultetu) mu dođe više informativnog karaktera da prepoznaš šta te zanima i dobiješ neku osnovu za dalje. Ali čemu fakultet da bi znao osnovu to se ja pitam.

      1. Gde nauciti osnovu disciplinu standarde pravila pa to sigurno neces dobiti u skoli ili na faxu posto se uce stvari od pre 10 godina tamo :).

        Pre neki dan čitam na LINKED Group sajtu dužnosti PHP Developera, kad nisam pao u nesvest, kad sam čuo šta bulazne, samo jedna od duznosti je da se brine o bojama sajta stilu izgleda, tako je to kad nas ovo je samo jedan od mnogih primera.

        Evo ga ovde link http://www.razvoj-karijere.com/baza_znanja/php-developer

Ostavite odgovor

